Tillsammans – men hur

Navigera

Det är inte enkelt att vara människa. Fantastiskt, ja. Men också svårt. Samma sak med våra relationer. Vi påverkas av så mycket och så många.
Ung som gammal matas ständigt med intryck. Vi jämförs och jämför. Vi funderar på vilka vi är, och vilka vi vill vara.

När vi människor är tillsammans finns det alltid risk för missförstånd och konflikter, i familjen, i klassen, på jobbet, i fotbollsklubben och i församlingen. Ändå tror vi att bästa platsen att vara på är tillsammans. Gud säger det till oss, och om oss. Han vill ha gemenskap med oss och han vill vår gemenskap; att vi ska vara tillsammans med varandra. Men hur gör man egentligen?

Nu vill vi tänka tillsammans om det här. I Brickebergskyrkan startar vi därför 2021 med en ”femstegsraket” som fått rubriken:
Bästa platsen att vara på är Tillsammans – men hur?
Under fem helger sätter vi fokus på identitet, relationer, sex, äktenskap och porr. För tonåringarna i Källa(r)n på fredagskvällarna, och för alla i söndagens gudstjänst och efterföljande zoom-samtal.

Fredag 15 januari och Söndag 17 januari

IDENTITET

Fredrik Wenell

Att bli den bästa versionen av mig själv

”Alla människor är unika. Samtidigt kan vi göra nästan vad som helst för att passa in i olika sammanhang – och missar så lätt att vi är älskade precis som vi är. Vem speglar vi oss i? Och vad gör det med oss?”

Fredag 22 januari och Söndag 24 januari

RELATIONER / VÄNSKAP

Josefine Arenius

Att älska min nästa som mig själv

”Ibland kan det kännas som att målet är att hitta någon att bli kär i. Som att tvåsamhet är det viktigaste i en människas liv. Men alla människor har ju relationer; i sin familj, i sin klass, i församlingen, på jobbet, vi har vänner. Och alla de relationerna är viktiga. De påverkar oss, och vi påverkar dem.”

Fredag 29 januari och Söndag 31 januari

SEX

Frida och Gustav Marklund

Den goda gåvan

”Sex drar i oss människor. Idag ser vi hela tiden rubriker och TV-program där sex ingår. Sex är som en stark motor eller drivkraft – men vem är det egentligen som kör?”

Fredag 5 februari och Söndag 7 februari

ÄKTENSKAP

Lena Hugo Johansson

Vad är poängen?

”Det kändes så bra, och så levde de lyckliga i alla sina dagar. Som om det skulle va så enkelt.
Äktenskapet handlar mer om att välja varandra varje dag, att tillsammans växa som människor, fördjupas i sin tro, och på det sättet tjäna Gud och församlingen. Och att ens liv och hem ska kunna göra skillnad för andra. Hur gör man det då?”

Fredag 12 februari och Söndag 14 februari

PORR

Johanna Lindhult
Christan Samuelsson

Vad är problemet?

”Varför ska vi prata om porr i kyrkan? Jo, därför att idag finns porren överallt i vårt samhälle. Porren finns i varje 8-årings telefon, och i en dator nära dig. Vad gör det med oss? Och vad gör det med vårt samhälle?”

I samarbete med Bilda